3C Organisatie en bedrijfsvoering | Bijstelling 2023 | Bijstelling 2024 | Bijstelling 2025 | Bijstelling 2026 | Bijstelling 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Additionele werkplekapplicaties | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 |
Berap 1 De Connectie | -30 | -21 | -21 | -21 | -21 |
CAO RVU en arbeidsongeschiktheid | -51 | -51 | -26 | -26 | |
Ciso medewerker | -62 | -62 | -62 | -62 | -62 |
Donatie aan giro 555 | -31 | ||||
EHRM Projectkosten | -42 | ||||
Juridische zaken | -14 | -14 | -14 | -14 | -14 |
Meldingssysteem | -11 | ||||
Personele mutaties gemeentewerf | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Saldo jaarrekeningresultaat 2022 de Connectie | 40 | ||||
Uitloop project zaaksysteem | -57 | ||||
Saldo van baten en lasten | -230 | -171 | -171 | -146 | -146 |
Mutatie reserve | |||||
EHRM Projectkosten | 42 | ||||
Totaal resultaat | -188 | -171 | -171 | -146 | -146 |
Berap 1 De Connectie
De ontwerp 1ste berap 2023 en MJPB 2024-2027 leidt tot een aantal wijzigingen voor onze bijdrage aan de Connectie. Dit betreft grotendeels mutaties die kunnen worden opgevangen binnen onze begroting. De bijstelling ten laste van het saldo betreft de kosten van extra geleverde devices (laptops en smartphones) op verzoek van de gemeente. Deze kosten worden deels opgevangen doordat we het contract hebben opgezegd voor reproapparatuur die niet meer werd gebruikt. Per saldo geeft dit een nadeel van € 30.000 voor 2023 en € 21.000 met ingang van 2024.
CAO RVU en arbeidsongeschiktheid
Het bedrag bestaat uit twee componenten:
RVU
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2024 deelnemen aan de RVU mits werkgever en werknemer dit uiterlijk op 31 december 2025 schriftelijk zijn overeenkomen en de ontslagdatum daarin hebben vastgelegd. Ook dient aan een aantal wettelijke en fiscale voorwaarden te zijn voldaan.
Er zijn 9 medewerkers die gebruik kunnen maken van deze regeling. Inmiddels is bekend dat 1 medewerker deelneemt. Hiermee is een bedrag gemoeid van 25.000 euro voor 2024 en 2025. Deelname van de overige medewerkers is op dit moment niet bekend; hun deelname wordt als risico in de risicoparagraaf gemeld. In de najaarsnota komen wij op ontwikkelingen terzake terug.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Vanaf 1 januari 2024 hebben medewerkers op basis van de nieuwe CAO recht op een tegemoetkoming van €10 per maand voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Op basis van circa 210 medewerkers (peildatum 1-1-23) leidt dit tot een uitzetting van 26.000 euro per jaar (het aantal medewerkers én de premie kunnen jaarlijks variëren). Optie is nog om dit collectief te verzekeren, deze vraag staat uit bij Raetsheren, dit kan nog leiden tot een positieve kostenafwijking.
Formatie Coördinator Informatiebeveiliging (CISO)
Informatieveiligheid is in toenemende mate een risicofactor van belang, we moeten als gemeente zorg dragen voor een samenhangend pakket van maatregelen om vertrouwelijkheid, veiligheid, beschikbaarheid en integriteit van informatie te waarborgen en constateren op basis van eind 2022 bekend geworden onderzoeken bij onze partners in de G3 en in de Connectie dat aanvullende maatregelen om dit te borgen noodzakelijk zijn. Recente geopolitieke ontwikkelen benadrukken deze noodzaak. Om hier inhoud aan te geven is aanvullende en blijvende investering in bewustwording en procesverbetering noodzaak. Door te investeren in capaciteitsuitbreiding Ciso ontwikkelen wij onze interne organisatie adequaat en sluiten we aan bij de noodzakelijke maatregelen die in de Connectie en bij onze partners in de G3 worden genomen.
Donatie aan giro 555
Donatie aan Giro 555 ten behoeve van de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.
Juridische zaken
Gemeente Renkum is aangesloten bij de Nationale Ombudsman voor een onafhankelijke, externe klachtafhandeling. Aan de klachtafhandeling door de Nationale Ombudsman gaat altijd een eerste, interne klachtafhandeling door de leidinggevende vooraf.
De kosten van abonnementen op de digitale juridische kennisbank zijn, ten opzichte van 2022, gestegen als gevolg van prijsstijgingen en het overhevelen van de formatie: ‘juridisch medewerker bezwaar en beroep’ van Sociaal domein naar AJZ.
Harmonisatie Informatievoorziening:
EHRM Projectkosten
Het project eHRM wordt in 2023 opgeleverd. De gezamenlijke aankoop en implementatie draagt niet alleen bij aan harmonisatie van het gebruik van applicaties, het levert ook een structurele kostenbesparing op.
De structurele kosten van het nieuwe e-HRM pakket (in 2023 € 16.000, in de jaren er na € 22.000) worden gedekt uit het beschikbare onderhoudsbudget voor het oude personeelspakket. Het restant van dat onderhoudsbudget wordt gebruikt om de nieuwe structurele kosten (€ 20.000) van een centrale Records Management Applicatie (RMA) voor het nieuwe zaaksysteem te dekken.
De implementatiekosten voor het eHRM pakket (€ 42.000) worden uit het harmonisatie budget betaald.
Aanvullend worden de personeelsdossiers gedigitaliseerd op basis waarvan kan worden voldaan aan wettelijke bewaartermijnen en regelgeving inzake de wet AVG, met als doelen een optimaal werkend digitaal personeelsdossier met lage beheerskosten en op werknemersniveau de dossiers digitaal te kunnen raadplegen. Deze kosten (€ 10.000) worden uit het ICT-projecten budget gefinancierd.
Applicatie Lias
De kosten voor het verder optimaliseren en inrichten van Lias (waaronder updaten van voortgangsrapportages, inrichten activa module (inrichting en koppelen tabellen), het genereren van standaard budgetoverzichten en het koppelen van tabellen ten behoeven van jaarrekening en begroting) dekken we uit het ICT budget.
Projecten in voorbereiding
Verder worden de volgende projecten voorbereid: Migratie van 'Melddesk' naar 'Fixi' (t.b.v. Meldingen Openbare Ruimte); Migreren van applicaties uit de Acceptatie omgeving van De Connectie naar de productie omgeving; Tijdregistratie in Time.
De kosten voor deze projecten zijn nog niet helder, maar de incidentele kosten kunnen gedekt worden uit het ICT budget en de ICT reserve. In de najaarsnota komen we hier nader op terug.
Uit het oogpunt van administratieve lastenverlichting, verwerkingssnelheid en informatie veiligheid wordt op dit moment onderzocht hoe het muteren van toegangsrechten tot applicaties sneller, efficiënter en veiliger kan. De Connectie heeft hier inmiddels ervaring mee en adviseert gemeenten autorisatie op basis van rol definities (Role-Based Access of RBAC) toe te kennen. Het definiëren van de benodigde rollen vraagt een projectmatige aanpak. De kosten en bijbehorende dekking hiervoor moeten nog uitgezocht worden. Ook hier komen we in de najaarsnota op terug.
Uitloop project zaaksysteem
De implementatie van het zaaksysteem loopt vertraging op door technische tegenslagen in het realiseren van noodzakelijke koppelingen met andere applicaties. Hierdoor schuiven ook andere onderdelen van de planning en daarmee de oplevering van het project op. Door deze uitloop ontstaat een tegenvaller van circa 57.000 euro.
Additionele werkplekapplicaties
Voor additionele werkplekapplicaties ter ondersteuning van werkzaamheden van onze medewerkers wordt een jaarlijks budget gevraagd van € 15.000.
Meldingssysteem
Op dit moment wordt een plan van aanpak (kosten €11.000) opgesteld voor de implementatie van een nieuw meldingssysteem. Aan de hand van de uitkomst wordt helder welke kosten met de implementatie gemoeid zijn.
Saldo jaarrekeningresultaat 2022 de Connectie
De Connectie heeft boekjaar 2022 met een positief exploitatieresultaat afgesloten. Voor de gemeente Renkum bedraagt het voordeel € 40.000.
Personele mutaties gemeentewerf
In onze organisatie werken we met HR21 profielen met bijbehorende inschaling. Binnen de formatie van de gemeentewerf is een aantal functies lager begroot dan de werkelijke inschaling van het bijbehorende functieprofiel. Middels deze wijziging komt de begroting overeen met de werkelijke kosten.